Rancangan Pengajaran Harian
Tarikh : 24.10.2012
Hari : Rabu
M.Pelajaran : Bahasa Malaysia ( Pemulihan Khas )
Tahun : 1 Amanah
Bilangan Murid: 9 orang
Masa : 2.15-3.15 (
60 minit )
Tajuk : Tubuh Saya
Kemahiran : 33.
Menyatu dan memadankan dua suku kata menjadi perkataan yang bermakna
berdasarkan
suku kata KVKV
35. Menulis perkataan berdasarkan gambar
Objektif : Pada
akhirpengajaran dan pembelajaran ini murid dapat;
1. Menyatukan
dua suku kata menjadi perkataan yang bermakna sekurang-
kurangnya 5
perkataan betul.
2. Menulis sekurang-kurangnya 4 perkataan betul
berdasarkan gambar.
Pengetahuan Sedia Ada: Murid sudah tahu bunyi suku kata KV
Konsep : Pendekatan konstrukvisme
Bahan Bantu Mengajar: LCD,
gambar tunggal, kad suku kata KV, kad perkataan, carta tubuh badan,
lembaran
kerja, belon
Penerapan Nilai`: Bekerjasama, Kebersihan diri dan
persekitaran, berhati-hati. Kasih sayang
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
5 Minit
|
Lakonan orang buta sedang
berjalan
|
1. Guru mengarahkan seorang murid berlakon sebagai orang buta
sedang berjalan..
2. Guru bersoaljawab dengan
murid mengenai isi lakonan tadi.
3. Guru memperkenalkan tajuk
pelajaran.
|
1. Seorang murid berlakon di
hadapan kelas mengikut skrip yang guru sediakan.
2. Murid memberi respon
mengenai lakonan tadi.
|
Teknik lakonan
|
Langkah 1
10 minit
|
Gambar tunggal dan perkataan
KVKV;
1. mata
2. bahu
3. dagu
4. kaki
5. kuku
6. muka
|
1.Guru mempamerkan gambar.
2. Guru mengarahkan murid
membaca perkataan yang dipamerkan.
3. Guru bersoaljawab dengan murid mengenai gambar tersebut.
|
1. Murid membaca perkataan
KVKV yang dipamerkan oleh guru.
2. Murid bercerita mengenai
gambar.
|
Kaedah kelas dan individu.
-membaca
- Teknik bersoaljawab
-pandang sebut
|
Langkah 2
( 10 minit)
|
Membunyi suku kata KV. Melengkapkan suku
kata supaya menjadi perkataan bermakna,
Carta tubuh badan
Suku kata- da, ja, ka, ku,
gi, pi,ki, ri, gi, hi,
-dagu
-pipi
-kaki
- dahi
- gigi
- mata
- kuku
-jari
|
1. Guru mempamerkan carta
gambar tubuh badan.
2. Guru bersoaljawab mengenai
gambar.
3. Guru mengedarkan kad suku
kata KV kepada setiap murid.
4.Guru mengarahkan murid
membunyikan suku kata yang dipegang.
4. Guru mengarahkan murid
melengkapkan perkataan berdasarkan anggota badan dalam gambar dengan suku
kata yang ada pada murid.
4. Guru mengarahkan murid
membaca perkataan yang telah terbentuk secara kelas , kumpulan, dan individu.
|
1.Murid memerhatikan gambar.
2. Murid bersoaljawab dengan
guru mengenai gambar.
3. Murid membunyikan suku kata yang terdapat
pada gambar.
4. Murid melengkapkan
perkataan berdasarkan anggota badan dalam gambar dengan suku kata yang
ada pada murid.
5. Murid membaca perkataan yang telah terbentuk
berdasarkan gambar secara kelas, kumpulan, dan individu.
|
Bersoaljawab
-Kaedah kelas, kumpulan dan
individu
-memadan sukukata KV
|
Langkah 3
( 10 minit)
|
Belon
-kad tugasan –kad suku kata
KV kereta api
- kaki
-dagu
-baju
-dahi
-siku
-kuku
-jari
-gigi
-mata
|
1. Guru membahagikan belon
warna oren dan kuning kepada setiap murid.
2. Guru mengarahkan murid
membentuk kumpulan mengikut warna belon.
3. Guru mengedarkan kad
tugasan kepada kumpulan masing-masing.
4. Guru mengarahkan murid menyambung suku kata
KV supaya membentuk perkataan KVKV.
|
1. Murid mengambil belon daripada guru.
2. Murid membentuk dua
kumpulan berpandukan warna belon.
3. Ketua kumpulan mengambil kad tugasan
daripada guru.
4. Murid secara kumpulan mencantum
kad suku kata KV kereta api supaya membentuk perkataan bermakna.
|
Kaedah kumpulan
-mencantum kad suku kata KV
-perbincangan kumpulan
|
Langkah 4
( 10 minit )
|
|
1. Guru mengarahkan murid
mempamerkan hasil kumpulan di hadapan kelas.
2. Guru mengarahkan murid mengeja dan
membatang perkataan yang telah terbentuk.
3. Guru mengarahkan murid
membaca perkataan secara individu.
4. Guru memberi pujian kepada
murid yang telah membaca perkataan tersebut.
5. Guru mengarahkan murid
membantu rakan mereka yang masih lemah dalam membaca perkataan yang
terbentuk.
|
1. Setiap kumpul;an yang telah siap menampalkan hasil
kerja di papan tulis.
2. Murid membaca setiap hasil kerja di papan tulis.
3. Murid secara individu membaca perkataan yang telah
terbentuk.
4. Beberapa orang murid membantu rakan mereka yang
masih lemah dalam membaca perkataan.
|
-membaca secara kelas,
kumpulan dan individu.
- Kaedah rakan sebaya
|
Langkah 5
( 10 Minit )
|
Lembaran kerja-Menulis
perkataan berdasarkan gambar.
-Membina perkataan berdasarkan
suku kata KV.
- Mencantum huruf kecil ( utk
murid yang masih belum kenal huruf kecil).
|
1. Guru mengedarkan lembaran
kerja kepada murid.
2. Kumpulan Bijak menjawab 2
lembaran kerja.
3. Kumpulan pandai menjawab 1
lembaran iaitu menulis perkataan berdasarkangambar.
4. Kumpulan lemah mencantum
huruf kecil.
|
1. Murid menjawab lembaran
kerja yang diberikan oleh guru.
|
Individu
-mencantum huruf kecil (
untuk murid lemah)
- Menulis perkataan
berdasarkan gambar ( untuk murid sederhana dan cerdas).
- membina perkataan ( untuk
murid cerdas)
|
Penutup
( 5 Minit )
|
Lagu
Kuku,kuku
|
1. Guru memperdengarkan lagu melalui LCD
kepada murid.
2.
Guru bersoaljawab dengan murid mengenai isi lagu.
3.
Guru merumuskan pelajaran mengenai kepentingan menjaga kebersihan tubuh
badan.
|
1.
Murid mendengar lagu yang diperdengarkan melalui LCD.
2.
Murid bersoaljawab dengan guru mengenai isi lagu yang telah didengarkan.
3.
Murid menyatakan mengenai kepentingan menjaga kebersihan tubuh badan.
|
Kaedah kelas
Mendengar
lagu,
LCD
Komputer riba
|
No comments:
Post a Comment